
One of the first legal battles over River Park Square came long before the 
developer and the city of Spokane would wind up in court in the spring of 
2000. 
   And it created a debate in The Spokesman-Review newsroom, as well. 
 
   In 1998, a lawsuit was filed over another aspect of the project, which had 
been more contentious than the garage, a federally guaranteed loan the city 
was planning to re-loan the mall developer. The city borrowed $22.65 
million to help finance the overall mall renovation, and that loan was 
ultimately backed by federal Housing and Urban Development money that 
goes to the city for programs in poor neighborhoods. 
   Critics had called it corporate welfare. The city had hired three Gonzaga 
University professors to analyze the repayment plan. Mayor John Talbott 
had asked HUD to review the project. 
   And the loan was in court long before the city and developer came to 
loggerheads over parking meter money. A group of citizens represented by 
Spokane attorney Steve Eugster sued to see the mall developer's lease with 
Nordstrom, which was being used as collateral for the loan, arguing it was a 
public document. 
   The Spokesman-Review, which had a strong record of fighting for access 
of public documents, did not join that fight. The newspaper's attorney, 
Duane Swinton, was also the mall's attorney, fighting the release of the lease 
because it contained confidential business information. 
   Spokane County Superior Court Judge Linda Tompkins ruled in 1998 the 
lease was confidential until money from the loan was given to the city. At 
that point, she said, it would be public. 
   That created a conflict within the newspaper, which came to a head in 
early 1999 when a source at City Hall offered confidential staff memos 
about the lease to Spokesman-Review reporters while loan approval was 
pending. 
   The Wall Street Journal, which was doing a story about problems with the 
federal loan program, was rumored to have the same information. 
Spokesman-Review reporters went to then-Editor Chris Peck and other 
editors to say the paper should get the documents and do its own story. 
   After a meeting that lasted more than an hour and sometimes grew heated, 
Peck said The Spokesman-Review would not publish a story that contained 
confidential aspects of the lease. It could prompt Nordstrom to back out of 
the mall, he said. 



   In a recent interview, he said he talked with Swinton about whether the 
Nordstrom lease was a public or private document, and ``I found his 
argument persuasive'' that it was not public. 
   ``We are dealing with proprietary information that related to business 
practices,'' he said. He doesn't believe he would have told reporters to go 
after the memo for a similar story that didn't involve River Park Square, 
either, because ``we weren't in the business of wrecking someone's business 
plan.'' 
   The conflict about having Swinton representing both the newspaper and 
the developer ``bothered me and it bothered Duane Swinton, who is as good 
as anyone in Washington on media law.'' 
   After the Wall Street Journal did its story, Swinton said city officials who 
had access to the memo should be required to give sworn statements whether 
they had leaked it to that newspaper. 
   In an effort to protect the newspaper's source, The Spokesman-Review's 
copies of the memo were delivered to the attorney for the union that 
represents newsroom staff. They stayed there until the lease was made 
public in 2000. 
   But by then, The Spokesman-Review had lost some of the momentum for 
covering River Park Square. A national newspaper had beaten the city's 
newspaper on a local story, and local journalists Tim Connor and Larry 
Shook were zeroing in on problems with the project. 
   Connor and Shook did their reporting in an Internet publication, Camas 
Magazine. With Connor's help, Tom Grant of KXLY-TV also did high-
profile reporting on the project. 
   In a recent interview, Swinton said he never knew what The Spokesman-
Review had access to, and was never asked by Peck about publishing a story 
about a confidential memo on the lease. 
   If the newspaper wanted to fight for the lease, he would have told editors 
to get outside counsel, Swinton said. 
 


